6 maj 2014

Zygmunt Puławski - genialny konstruktor PZL

Zygmunt Puławski zajmował się projektowaniem samolotów jedynie przez kilka lat, ale mimo to, jego konstrukcje miały ogromny wpływ na światowe lotnictwo. Zaprojektował 9 samolotów, a jego największym osiągnięciem było opracowanie nowego typu skrzydła, które konsekwentnie stosował w swoich projektach.

Początek działalności Zygmunta Puławskiego

Młody konstruktor Zygmunt Puławski interesował się wieloma rzeczami – był harcerzem, zajmował się turystyką i samolotami. Już jako młody chłopak zaprojektował doskonały szybowiec oraz model samolotu myśliwskiego. Jego projekty zdobyły nagrody na konkursach. Rozwiną swoją wiedzę podczas nauki na Politechnice w Warszawie, a wybitne wyniki w nauce sprawiły, że miał okazję odbyć praktyki w zakładach produkujących samoloty we Francji. Gdy upomniało się o niego wojsko nauczył się latania na samolotach, miał też licencję pilota sportowego. Szkolenie w Szkole Pilotów sprawiło, że zapoznał się wojskowymi maszynami, co przydało mu się podczas późniejszej pracy. Rozpoczął ją w roku 1927.

 PZL P.1

Pierwsze samoloty

Puławski związany był z Polskimi Zakładami Lotniczymi. Już na początku opracował rewolucyjny projekt skrzydła, które poprawiało widoczność w kabinie pilota. Projekt nazwano płatem polskim. Jego samolot PZL.1 nie był pozbawiony wad, co doprowadziło niemal do rozbicia go podczas pierwszych lotów. Na szczęście Puławski mógł współpracować z doskonałym oblatywaczem Bolesławem Orlińskim, który zawsze wychodził z opresji. Dzięki temu prototyp pozostał bez zniszczeń, a Puławski poprawił niedociągnięcia. Należy zauważyć, że był to jeden z najlepszych projektów na świecie – konstruktor zdecydował się na zastosowanie metalowego kadłuba i nowoczesnego podwozia. Ten samolot nie wszedł do produkcji z uwagi na rzędowy silnik.

PZL P.6

Dalsze lata

Następne samoloty powstawały prawie jeden po drugim. PZL P.6 odniósł sukcesy na wyścigach samolotowych w Stanach Zjednoczonych. Zyskał dzięki temu sławę na całym świecie. Produkcji doczekał się dopiero kolejny samolot Puławskiego o nazwie PZL P.7.
Kolejne samoloty Puławskiego to PZL P.8, PZL P.11 oraz PZL P.12. Ten ostatni przyczynił się do śmierci konstruktora podczas pierwszego lotu nad Warszawą.
Puławski miał ogromny wpływ na polskie samoloty, a zakłady upamiętniały jego wkład przez umieszczanie litery P przed nazwą każdego myśliwca. Puławski zginą w roku 1931 w wieku 30 lat. 


Zobacz:


2 komentarze:

  1. Dzięki takim osobom mogliśmy stać się potęga lotnictwa. Cóż, zawsze coś stanie nam na przeszkodzie. Respekt dla geniusza.

    OdpowiedzUsuń
  2. Takich konstruktorów nawet nie trzeba, a należy wspominać. Polskie Zakłady Lotnicze w tamtych czasach funkcjonowały zupełnie inaczej - nie można zarzucać, że teraz jest źle i nieproduktywnie, jednak polscy inżynierowie byli bardziej kreatywni. Teraz bardziej wzorujemy się na innych, tak jakbyśmy zapomnieli że sami zawsze mieliśmy genialne pomysły.

    OdpowiedzUsuń