Samoloty RWD powstały dzięki współpracy trzech polskich
konstruktorów – Stanisława Rogalskiego, Stanisława Wigurę i Jerzego
Drzewieckiego. Samoloty były wykorzystywane w sporcie, turystyce i jako modele
szkoleniowe. Praktycznie wszystkie modele były produkowane w niewielkich
seriach.
Historia RWD zaczęła się na Politechnice Warszawskiej, gdzie
rozpoczęto produkcję pierwszych modeli. W 1930 roku inżynierowi przenieśli się
na Okęcie. W 1932 roku doszło do katastrofy lotniczej, w której śmierć ponieśli
Stanisław Wigura i Franciszek Żwirko. Rok później samoloty RWD produkowano pod
szyldem spółki Doświadczalnych Warsztatów Lotniczych.
Dzięki temu doszło do stworzenia RWD-8, modelu, który
powstał w największej liczbie egzemplarzy aż do lat 70 XX wieku. Spółka
stworzyła także jeden model dwusilnikowy o zastosowaniu pasażerskim RWD-11, ale
nie udało się go wprowadzić do sprzedaży z uwagi na niechęć władz. Często mówi
się o tym, że nie udało się wykorzystać potencjału tego bardzo ciekawego
modelu.
Ostatnim modelem był RWD-25, który oblatano w 1939 roku.
Historia samolotów RWD przypomina mi serię samolotów PZL, które także nie
zostały wykorzystane w odpowiednim stopniu. Gdy rozpoczęła się II wojna
światowa, Polska była nieprzygotowana do ataku Niemców. Większość wyposażenia
lotnictwa stanowiły modele RWD i PZL (głównie w rezerwie).
Recenzja modeli RWD-8 link
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz