Zygmunt Puławski zajmował się projektowaniem samolotów
jedynie przez kilka lat, ale mimo to, jego konstrukcje miały ogromny wpływ na
światowe lotnictwo. Zaprojektował 9 samolotów, a jego największym osiągnięciem
było opracowanie nowego typu skrzydła, które konsekwentnie stosował w swoich
projektach.
Początek działalności Zygmunta Puławskiego
Młody konstruktor Zygmunt Puławski interesował się wieloma rzeczami – był
harcerzem, zajmował się turystyką i samolotami. Już jako młody chłopak
zaprojektował doskonały szybowiec oraz model samolotu myśliwskiego. Jego
projekty zdobyły nagrody na konkursach. Rozwiną swoją wiedzę podczas nauki na
Politechnice w Warszawie, a wybitne wyniki w nauce sprawiły, że miał okazję
odbyć praktyki w zakładach produkujących samoloty we Francji. Gdy upomniało się
o niego wojsko nauczył się latania na samolotach, miał też licencję pilota
sportowego. Szkolenie w Szkole Pilotów sprawiło, że zapoznał się wojskowymi
maszynami, co przydało mu się podczas późniejszej pracy. Rozpoczął ją w roku
1927.
PZL P.1
Pierwsze samoloty
Puławski związany był z Polskimi Zakładami Lotniczymi. Już
na początku opracował rewolucyjny projekt skrzydła, które poprawiało widoczność
w kabinie pilota. Projekt nazwano płatem polskim. Jego samolot PZL.1 nie był
pozbawiony wad, co doprowadziło niemal do rozbicia go podczas pierwszych lotów.
Na szczęście Puławski mógł współpracować z doskonałym oblatywaczem Bolesławem
Orlińskim, który zawsze wychodził z opresji. Dzięki temu prototyp pozostał bez
zniszczeń, a Puławski poprawił niedociągnięcia. Należy zauważyć, że był to
jeden z najlepszych projektów na świecie – konstruktor zdecydował się na
zastosowanie metalowego kadłuba i nowoczesnego podwozia. Ten samolot nie wszedł
do produkcji z uwagi na rzędowy silnik.
PZL P.6
Dalsze lata
Następne samoloty powstawały prawie jeden po drugim. PZL P.6
odniósł sukcesy na wyścigach samolotowych w Stanach Zjednoczonych. Zyskał
dzięki temu sławę na całym świecie. Produkcji doczekał się dopiero kolejny
samolot Puławskiego o nazwie PZL P.7.
Kolejne samoloty Puławskiego to PZL P.8, PZL P.11 oraz PZL
P.12. Ten ostatni przyczynił się do śmierci konstruktora podczas pierwszego
lotu nad Warszawą.
Puławski miał ogromny wpływ na polskie samoloty, a zakłady
upamiętniały jego wkład przez umieszczanie litery P przed nazwą każdego myśliwca.
Puławski zginą w roku 1931 w wieku 30 lat.
Zobacz:
Dzięki takim osobom mogliśmy stać się potęga lotnictwa. Cóż, zawsze coś stanie nam na przeszkodzie. Respekt dla geniusza.
OdpowiedzUsuńTakich konstruktorów nawet nie trzeba, a należy wspominać. Polskie Zakłady Lotnicze w tamtych czasach funkcjonowały zupełnie inaczej - nie można zarzucać, że teraz jest źle i nieproduktywnie, jednak polscy inżynierowie byli bardziej kreatywni. Teraz bardziej wzorujemy się na innych, tak jakbyśmy zapomnieli że sami zawsze mieliśmy genialne pomysły.
OdpowiedzUsuń